- Street photography is a genre of photography that features subjects in candid situations within public places and does not necessitate the presence of a street or even the urban environment. 'Street' simply refers to a place where human activity can be seen, a place to observe and capture social interaction. The subject can even be absent of any people and can be that of object or environment where an object projects a human character or an environment is decidedly human.
-WikipediaI denne oppgaven skulle vi ut og ta bilder av folk og liv i byen vår. Dette var vanskelig! Det var ikke lett å ta bilder av fremmede. De fleste reagerer på at noen står og tar bilde av dem, og oppgaven ble derfor veldig vanskelig. Jeg har redigert bildene mine til svarthvitt, fordi jeg synes dette passer veldig bra til street photography-bilder. Svarthvitt gjør bildene enklere og motivet kommer tydeligere fram, synes jeg. Det blir ikke like mye forstyrrende ting i bakgrunnen. Bildene er tatt med iphone og er derfor litt dårlig kvalitet, men jeg synes det var mye lettere å ta bilder i byen med en liten iphone enn med en stor speilrefleks som jeg gjorde på fordypningsoppgaven om Henri Cartier-Bresson.
Dette bildet viser føttene til en jente som sitter på en benk. Jeg satte meg på benken ved siden av henne og bøyde med ned og tok bildet. Det er tydelig at jenta på bildet sitter og slapper av selv om vi ikke kan se noe særlig av kroppen hennes. De slitte skoa forsterker inntrykket av at jenta er sliten og trenger å sitte synes jeg. Jeg synes også det litt tilfeldige mønsteret som steinene lager gir bildet litt av sjarmen sin. Alt virker litt slitt og stille og tilfeldig, og det gir en rolig og behagelig stemning synes jeg. Beina til jenta lager også en slags linje som leder øyet inn i bildet.
Disse to bildene har jeg også redigert til svarthvitt, men jeg har latt fargen være igjen noen steder. Jeg synes de streke fargene på arbeidsklærne til mannen og de svake fargene i gravemaskinen ga bildet et helt eget inntrykk og liv til bildet. Maskinen foran i bildet er hovedmotivet, men mannen som går vekk er også viktig. Det ser vi tydelig av de sterke fargene han har på seg. Gravemaskinen står helt stille og får ikke gravd noe på steinene den står på, og den får ikke flytta på seg heller når mannen som kjørte den er på vei bort. Jeg har prøvd å lage bildet i det gyldne snitt. Skuffa til gravemaskinen er i hovedfokus ved at den står i det gyldne snittet.
Her står den fargede personen ut fra den grå bakgrunnen. Det er meningen at hun skal vise en fargeklatt på en grå og kjedelig dag. Den store flate avstanden foran henne skal vise at hun er ganske langt borte, og det stille vannet viser at det er lite som skjer rundt henne. Jeg har også prøvd å få henne i det gyldne snitt. Vi ser tydelig at hun går, og siden det er liten plass foran henne, ser det ut som hun er på vei ut av bildet, og vekk fra det grå og kjedelige.
Dette er to bilder som jeg satte sammen til ett. De viser det samme, en rulletrapp på Arenasenteret i Arendal, og omgivelsene rundt. Motivet er det samme, men jeg har brukt to litt forskjellige utsnitt. Bidene var ganske like, men samtidig ulike, og det var derfor jeg ville prøve å se hvordan de ville se ut ved siden av hverandre. Jeg synes resultatet ble ganske spennende! I bildet til venstre ser vi en dame som står stille i toppen av trappa, og en mann som går nedover med mobilen i hånda. Dette gir en stor kontrast i bildet, fordi dama viser en stor ro mens mannen viser hastverk og behov for å gjøre flere ting på en gang. I bakgrunnen på dette bildet ser vi to trapper som gir dybde i bildet. I bildet til høyre har mannen forsvunnet, men dama står der fortsatt og venter på å komme ned. I stedet for trapper er det mennesker på en cafe som er det viktigste i bakgrunnen på dette bildet. Her har uroen blitt helt erstattet av ro. For å likevel få litt spenning i bildet har jeg valgt en komposisjon som er litt mer rotete, og jeg har prøvd å få mer nærhet til den første rulletrappa.Jeg er veldig fornøyd med alle de forskjellige linjene jeg fikk fram her. Linjene leder øyet rundt i bildet, og gjør at man oppdager nye ting hele tiden.
Her har jeg gått ganske nært inntil menneskene på bildet. Jeg syntes det var et veldig koselig motiv med dama som har satt seg ned for å snakke med den lille jenta mens den andre dama står og venter. Siden jeg har gått så nærme, ser vi av ansitktsuttrykket på dama som står at hun ikke er helt fornøyd. Jeg tenker meg at hun er utålmodig. Da er det en fin kontrast med den andre dama som tar seg tid til å snakke med jenta, og komme ned på hennes høyde. Jeg synes også skyggene vi ser gir litt liv til bildet. Jeg har prøvd å bruke det gyldne snitt ved å plassere menneskene i et hjørne av bildet. Siden menneskene tar så stor plass, er den lille jenta kommet nesten i midten, og på denne måten blir hun også et slags midtpunkt i bildet.
Bortsett fra redigeringen til svarthvitt og de små fargeklattene har jeg ikke redigert bildene noe særlig. Jeg synes gatebilder virker mye mer troverdige og rett og slett passer veldig bra til å være naturlige. Jeg liker også best å finne den komposisjonen jeg liker best i kamera når jeg tar bildet, og tar heller flere forskjellige bilder av det samme motivet enn å kutte bildene til etterpå.
For de som synes street photography virker spennende, er dette sider som er verdt å se på:
- http://www.street-photographers.com/
- http://www.complex.com/art-design/2012/06/the-50-greatest-street-photographers-right-now/
Her er også en hjelp til hvordan man kan ta slike bilder selv:
- http://digital-photography-school.com/how-to-approach-street-photography-in-12-easy-steps
Andre kilder som er brukt i dette innlegget:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Street_photography
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar